2018 року стартувала одна із наймасштабніших реформ дорожньої галузі – децентралізація управління дорожнім господарством.
Ця реформа є основою подальшого якісного будівництва, ремонтів та утримання доріг місцевого значення.
Однак – як в будь-якій іншій сфері – початок змін супроводжується труднощами, а іноді (і це варто визнати) спробою навмисне дискредитувати впроваджувані зміни, а подеколи і зірвати процес.
Так, на початку червня цього року керівник Укравтодору відкрито звертався до профільного міністра та керівника Уряду із інформацію про гальмування процесу втілення децентралізації доріг на місцях. Так, на кінець червня, коли відсоток виконання робіт на дорогах державного значення становив 41%, на дорогах місцевого значення було виконано лише 8% робіт.
За особистої підтримки Прем’єр-міністра та Міністерства інфраструктури це питання було поставлено на особливий контроль.
Варто зазначити, окрім гальмування будівельного сезону на місцях, деякі органи місцевого самоврядування зловживають покладеними на них обов’язками та намагаються публічний і прозорий процес організації дорожніх робіт перевести у в тіньову площину.
Абсолютно слушними є зауваження громадських активістів щодо спотворення процедури проведення тендерів.
Так, зокрема, громадські активісти виявили факт того, що в Тернопільській ОДА задля уникнення тендеру на зазначену ділянку, було поділено дорогу протяжністю 1.4 км на 32 ділянки довжиною 40 метрів кожна, уклавши 32 прямі договори. Договори на виконання робіт дороги місцевого значення С 201404 Вербівці -Ласківці укладені Управлінням капітального будівництва при Тернопільській ОДА з ТОВ «Глобальних Білд інжиніринг». Аванси вже перераховані.
Такий підхід до використання коштів платників податків має бути предметом зацікавлення правоохоронних органів з метою недопущення у подальшому.
Також важливо повідомити, що Служба автомобільних доріг в області не має жодного стосунку до тих процесів, які відбуваються в Управлінні капітального будівництва при Тернопільській ОДА (УКБ), не маючи правових підстав на формування об’єктів ремонту та їх вартість.
По-перше, підрозділ Тернопільської ОДА (УКБ) самостійно затверджує проектно-кошторисну документацію.
По-друге, тільки УКБ визначає об’єкт ремонту та формує його вартість, обсяг фінансування.
По-третє, УКБ є розпорядником коштів та визначає протяжність ділянок, які ремонтуються.
По-четверте, саме УКБ укладає договори.
Звертаємося до громадських організацій і в подальшому досліджувати питання використання коштів на дороги – причому як державного, так і місцевого значення.
Лише спільними зусиллями громадськості та органів влади можна успішно реформувати дорожню галузь та досягти прозорості використання публічних коштів.